مجمع کنشگران شهری هم‌‌ساخت

راه‌های ارتباطی با مجمع کنشگران شهری هم‌‌ساخت

مجمع کنشگران شهری هم‌ساخت، سازمانی مردم‌نهاد با هسته اولیه‌ای متشکل از شهرسازان و معماران است که در راستای ایجاد شهری بهتر گام برمی‌دارد. اهداف هم‌ساخت در قالب سه شیوه‌ی «آموزش شهروندی»، «نقد به سیاست‌های توسعه‌ای ناکارآمد» و «میانجیگری میان نقش‌آفرینان شهر» انجام می‌پذیرد.

آموزش شهروندی با استفاده از متدهای نوین شهرسازی و با بهره‌گیری از مشارکت شهروندان در راستای ارتقاء کیفیت شهر صورت می‌گیرد. از جمله فعالیت‌های هم‌ساخت در زمینه آموزش شهروندی، برگزاری رویداد روز جهانی پارک بجای پارکینگ (Parking Day) است که در این روز با ایجاد فضایی سبز جهت نشستن به جای محل پارک خودرو، به گفتگو با مردم پرداخته شد. هدف از انجام این رویداد، جلب توجه شهروندان به سلطه خودرو بر فضاهای شهری است.

هم‌ساخت با تلاش جهت «بازنگری»، «بهبود قوانین شهری» و «به‌روز رسانی طرح‌های توسعه‌ای و محلی» به نقد به سیاست‌های توسعه‌ای ناکارآمد می‌پردازد. در این راستا، می‌توان به ارائه طرح‌هایی نظیر «بازنگری گذرگاه‌های عابر پیاده» و «تدقیق دستورالعمل وزارت بهداشت در زمینه اتوبوس‌های درون‌شهری (جهت مقابله با بیماری کووید-۱۹)» به شورای اسلامی شهر شیراز، و نقد به لایحه «بهره‌برداری از پیاده‌روها» در شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد.

میانجیگری با ایجاد ارتباط میان ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان در فرایند توسعه شهری از دیگر شیوه‌های عملکرد هم‌ساخت است که برگزاری سلسله نشست‌های «بازآفرینی شهری، تاب‌آوری شهرها- با تمرکز بر شهرک سعدی» از جمله اقدامات در این زمینه است. در نظر است با فرایند برگزاری نشست‌ها و رویدادهای جانبی آن، ارتباطی سازنده میان مدیریت شهری، جامعه دانشگاهی و شهروندان ایجاد کرده و به حل معضلات شهرک سعدی با محوریت سیل پرداخته شود. از جمله رویدادهای جانبی سلسله نشست‌ها، برگزاری جلسات دورهم‌خوانی کتاب شهر از نو، با مشارکت انجمن علمی شهرسازی دانشگاه شیراز است که در آن به بحث تاب‌آوری شهری پرداخته شد.

در حال حاضر فعالیت‌های هم‌ساخت به صورت متمرکز در دو کارگروه «شهر دوستدار کودک» و «بازآفرینی شهری» ادامه دارد که هر یک بر روی محله‌ای در شیراز به‌عنوان پایلوت اقدامات خود را انجام می‌دهند.