بازتعریف شهرها در جهان پساکرونا؛ دیجیتالیزه شدن

saman-sadeh

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای

کمی بشنوید

از اسفند ماه ۱۳۹۸، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[۱](OECD) به گردآوری سیاست­‌های محلی کشورهای مختلف با هدف مهار ویروس، محافظت از ساکنان و اقتصاد محلی و عبور از بحران اقتصادی و اجتماعی کنونی پرداخته، و گزارشی[۲] را در این خصوص تهیه کرده است. این گزارش شامل نمای کلی از تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست­‌محیطی این همه‌­گیری بر شهرها است. و همچنین درس آموخته‌هایی را در رابطه با استفاده از ابزارهای دیجیتال، جابه­‌جایی شهری، تراکم شهری، طراحی شهری و حکمروایی مشارکتی ارائه می­‌دهد. این نوشتار با تمرکز بر داده­‌های این گزارش و همچنین استناد بر دیگر منابع، به بررسی اقدامات شهرها در خصوص دیجیتالیزه شدن[۳] و خدمات شهر هوشمند در دوران شیوع کووید-۱۹ می­‌پردازد.

همه‌­گیری کووید-۱۹ بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان را به قرنطینه برد و سومین و بزرگ­ترین شوک اجتماعی و اقتصادی قرن بیست­‌ویکم را (پس از سانحه یازده سپتامبر و بحران مالی سال ۲۰۰۸) رقم زد. این همه‌­گیری گرچه بسیاری از نابرابری­‌ها و آسیب‎‌­های موجود را تشدید کرد، اما حرکت به سمت یک الگوی جدید شهری- شهرهای فراگیر، سبز و هوشمند- را سرعت بخشید.

در این دوران، دیجیتالیزه شدن به عنوان اهرم کلیدی شهرها در پاسخ به همه­‌گیری کرونا شناخته شد. ابزارهایی مانند  نظارت بر شیوه‌های انتقال بیماری، رعایت قرنطینه و فاصله­‌گذاری فیزیکی و همچنین ادامه برخی خدمات و فعالیت­‌های اقتصادی به صورت مجازی از جمله نمودهای دیجیتالی شدن است. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها درگیر عبور از شرایط قرنطینه هستند، شهرها به تثبیت و گسترش ابزارهای هوشمند شهری به­‌منظور ایجاد و تسهیل هنجارهای نوظهور مشغول می‌شوند. چرا که نیاز به فاصله­‌گذاری فیزیکی و نظارت بر شیوع بیماری، پیش‌نیاز اصلی برای بازیابی شهرها و افزایش آمادگی در مقابل موج‌­های احتمالی باقی خواهد ماند. همچنین، دیجیتالی شدن خدمات شهری، ابزار مشارکت و منابع فرهنگی، ادغام هرچه بیشتر فضای مجازی در حوزه‌­های عمومی شهر را به دنبال داشته و لزوم دسترسی همگانی به اینترنت مناسب را نمایان می­‌سازد.

درخصوص ردیابی افراد و تضمین رعایت فاصله گذاری، شهرها رویکردهای متفاوتی را در استفاده از داده اتخاذ کرده‌­اند. برای مثال، شهر نیوکاسل (انگلستان) از فناوری‌­های شهر هوشمند برای نظارت بر رعایت فاصله­‌گذاری  استفاده می‌­کند. در دائگو (کره جنوبی)، ثبت اطلاعات بیماران، شناسایی افراد در تماس با بیماران و استفاده از مرکز داده­‌های شهر هوشمند، ردیابی مسیرهای تردد بیماران را امکان­‌پذیر کرد. همچنین، سئول (کره جنوبی) نیز برای مهار این همه‌گیری از داده‌­های جغرافیایی[۴]،ردیابی محل استفاده از کارت­‌های بانکی و نظارت تصویری استفاده کرد.

سایر شهرها گزینه‌­های نظارتی عمومی­‌تری را نظیر استفاده از داده‌­های شهری برای مشاهده الگوهای تراکم و جابه­‌جایی انتخاب کردند. به عنوان مثال، مکزیکو سیتی (مکزیک) برای نظارت بر روند جابه­‌جایی، با شرکت­‌های گوگل مپس[۵] و ویز[۶] همکاری می‌کند، و بوداپست (مجارستان) نیز از ابزارهای شهر هوشمند برای شناسایی تجمعات مردمی استفاده می‌­کند. علاوه بر این، دولت قصد دارد یک پایگاه داده شهر هوشمند ایجاد کند و افرادی که قرنطینه را رعایت نمی­‌کنند را متقاعد کند تا از دستبندهای مجهز به نرم‌افزارهای GPS استفاده کنند. این پایگاه داده که در ابتدا برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین شهری در رابطه با موضوعاتی مانند ترافیک و آلودگی طراحی شده بود، اکنون برای کاهش زمان لازم برای شناسایی و جداسازی افراد مبتلا به کووید-۱۹ استفاده می­‌گردد.

بسیاری از شهرها از فرآیند‌های مشارکتی برای تعریف برنامه­‌های بازیابی پس از بحران و همچنین برای تسریع دستیابی به راهکارهای دیجیتال بازیابی استفاده کردند. برای مثال در شهر تالین (استونی) یک هکتون[۷] برگزار شد و شهرهای دیگری مانند آنتورپ (بلژیک)، کلن (آلمان) و مادرید (اسپانیا) فراخوانی را منتشر کردند که در آن از استارتاپ­‌ها دعوت شده بود روش‌­های نوآورانه­‌ای را برای غلبه بر چالش­‌های ناشی از ویروس کووید-۱۹ ارائه دهند. مادرید در این فراخوان از شرکت­‌کنندگان درخواست کرده بود تا راهکارهایی برای سه چالش ارائه دهند
۱. نحوه مواجهه با واقعیت اقتصادی پس از همه­‌گیری؛
۲. بازتعریف مفهوم شهرها در صورت نیاز به تدوین مدل­‌های نوین روابط میان­‌فردی[۸]؛ و
۳. راهکارهایی برای گروه­‌هایی با نیازهای ویژه.

در تهران (ایران) نیز مرکز تحقیقات و توسعه‌ زیست‌ فناوری دانشگاه تربیت‌مدرس با همکاری انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، انجمن بیوتکنولوژی ایران و انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا، نخستین هکتون خود را در رابطه با همه­‌گیری کووید-۱۹ در سه حوزه بهداشت و درمان، فنی و مهندسی و علوم انسانی از ۲۲ تا ۲۴ مرداد ماه سال جاری به صورت مجازی برگزار کردند.

با وجود تأثیر مثبت ابزارهای هوشمند در مهار این همه­‌گیری، شتاب چشمگیر در دیجیتالیزه شدن شهرها موجب تشدید برخی نابرابری­‌ها، از جمله تشدید شکاف دیجیتال شده است. در ابتدا شهرها اقداماتی موقت را در جهت برطرف کردن این شکاف ارائه دادند. برای مثال بوستون (آمریکا) برای کاهش این شکاف تلاش کرد تا از طریق پروژه «یک میلیون»[۹] -که از سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است- اقدامات خود را برای تهیه تلفن همراه یا اینترنت برای دانش آموزان دبیرستانی افزایش دهد. در یوکوهاما (ژاپن)، به دلیل عدم دسترسی برخی دانش­‌آموزان به اینترنت، برخی از دروس از طریق یک ایستگاه تلویزیونی محلی قابل مشاهده هستند. میلان (ایتالیا) نیز فراخوانی را برای کمک مالی برای خرید دستگاه­‌های مورد نیاز یا دسترسی به اینترنت برای مدارس را منتشر کرده است. همچنین، شهر تورنتو (کانادا) با شرکت­‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات همکاری کرده است تا برای محلات کم درآمد، خانه­‌های سالمندان و خانه‌­های موقت[۱۰] برای زمان مشخصی اینترنت رایگان فراهم کنند. شهرهای دیگر نیز همچون سئول (کره جنوبی) تلاش می­‌کنند تا اقدامات دیجیتال سازی را با مداخلات عمومی همراه کنند تا شکاف دیجیتالی را کاهش داده و دسترسی تکنولوژیکی را برای همه افزایش دهند.

علاوه بر تشدید چنین نابرابری­‌هایی، دیجیتالیزه شدن نگرانی­‌هایی را نیز در رابطه با حریم خصوصی شهروندان به وجود آورده است. درحالی­‌که اقدامات افراطی در برخی کشورها  از سرعت شیوع ویروس کاسته است، برخی از رویکردها از منظر نقض حریم خصوصی و سایر حقوق اساسی شهروندان بحث برانگیز بوده‌­اند؛ به خصوص هنگامی که چنین اقداماتی بدون شفافیت و مشورت با عموم اجرا می‌شوند.

به طور معمول در مواقع بحران یا وضعیت اضطراری، مقامات رویکردی عملگرا و مبتنی بر شرایط را اتخاذ می­‌کنند. در خصوص پاسخ به همه‌­گیری کووید-۱۹ نیز محافظت از داده‌­های اساسی و احترام به اصول حریم خصوصی در اولویت پایین‌­تری نسبت به اقدامات ضروری برای جلوگیری از شیوع بیماری قرار گرفت. در چنین شرایطی، سیاست­‌گذاران باید با مشورت با متصدیان اجرای قوانین مرتبط با حفظ حریم خصوصی، خطرات و مزایای احتمالی استفاده از داده‌­ها را در طول بحران ارزیابی کنند. هرگونه اقدام افراطی در استفاده از داده‌­های شهروندان باید با شفافیت کامل، مسئولیت­‌پذیری و تعهد به فوریت توقف استفاده از آن‌ها در پایان بحران اجرا شود.

همه‌­گیری کووید-۱۹ سال ۲۰۲۰ را به نقطه عطفی در استفاده شهرها و شهروندان از تکنولوژی تبدیل کرد. گرچه، پیامدهای اجتماعی جهانِ پس از کرونا تنها با گذشت زمان روشن خواهد شد، اما در این میان یک مسئله متقن است: در فرآیند بازیابی و بازسازی پس از بحران، فناوری دیجیتال برجسته­‌تر و مهم‌­تر از همیشه خواهد بود و دسترسی به اینترنت و تجهیزات دیجیتال به عنوان ویژگی ضروری تاب‌­آوری شهری شناخته خواهد شد. در چنین شرایطی افرادی که امکان دسترسی به اینترنت را ندارند بیش از پیش به حاشیه رانده خواهند شد. از این رو، تنها با تحقق همکاری­‌های جهانی برای کاهش شکاف‌­های دیجیتال و مضرات احتمالی آن و با ایجاد زیرساخت­‌های ضروری در مقیاس محلی قادر به استفاده از تمامی مزایای عصر دیجیتال خواهیم بود.

 

 

 

 

منابع:

 

  • OECD (2020). Cities Policy Responses
  • OECD (2020). Ensuring data privacy as we battle COVID-19
  • United Nations (2020). Roadmap for Digital Cooperation

 

[۱] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)
[۲] برای دسترسی به فایل کامل این گزارش به لینک زیر مراجعه کنید:
http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/cities-policy-responses-fd1053ff/
[۳] Digitalization
[۴] Geolocalisation data
[۵] Google maps
[۶] Waze
[۷]هکتون یک رویداد چند روزه است، که در آن غالبا برنامه‌­نویسان و سایر متخصصان مرتبط با توسعه نرم­‌افزار در قالب تیم­‌های مختلف برای ارائه راهکارهایی در رابطه با یک یا چند چالش مشخص با هم به رقابت می­‌پردازند.
[۸] Interpersonal relationships
[۹] http://www.1millionproject.org/
[۱۰] Shelters

1 دیدگاه دربارهٔ «بازتعریف شهرها در جهان پساکرونا؛ دیجیتالیزه شدن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *